Habit Modebranschens Dag

Modebranschens revansch!

Årets upplaga av Habit Modebranschens Dag blickar framåt. Under en heldag på Textile Fashion Center fokuserar vi på möjligheter och förebilder i en omvälvd och nytänd bransch. Lyssna till framgångsrika företagsledare, marknadsförare och experter som delar med sig av sina erfarenheter kring branschens omställning. Och ta chansen att utbyta kontakter och positiva framtidsvisioner med kolleger under lunch- och kaffepauser.

Varmt välkommen till en inspirations- och kunskapsdag där aktörer från sko- och modebranschen möts.


Program

09:00 | Inledning / Välkomna
Moderator Kajsa Åström, Chefredaktör Habit Sko&Mode
Pierre Rosengren, VD, TEX! del av Marketplace Borås

| Från Hollywood till Beijing 
Annika Telléus, Grundare Utvecklingsverkstan
Byt perspektiv och hitta nya möjligheter Annika Telléus, grundare Utvecklingsverkstan Annika Telléus, med drygt tjugo år i modebranschen, delar med sig av praktiska tips och insiktsfulla erfarenheter som får dig att tänka i nya banor och se dina kunder och medarbetare med nya ögon. Annika Telléus har startat e-handel, jobbat med inköp och affärsutveckling samt lagt grunden för H&Ms kundinsiktsarbete. Idag driver Annika Telléus Utvecklingsverkstan som erbjuder fokusgrupper, workshops, föreläsningar och coachning.

 

| Är du redo för "Industri 4.0"?
Josephine Ahlengren, Account Manager Lectra 
Millennials representerar den största och mest inflytelserika generationen av konsumenter någonsin. Deras krav på kundanpassade produkter här och nu betyder att tillverkarna måste anpassa sig till "Industri 4.0" för att överleva. Är du redo för de förändringar som krävs? Josephine Ahlengren har många års erfarenhet av att arbeta med digitalisering och effektivisering av arbetsprocesser hos modeföretag. I dag arbetar hon som säljare i Skandinavien för Lectra som hjälper modeföretag över hela värden att optimera sina design- och produktionsprocesser.

10.00 - 10.30 | Fika & nätverksmingel 

| Så skapar du en positiv ROI - return of investment - på din influencermarknadsföring
Lin Eriksson Nordström, Partner & Marketing Director Valuefication
Det är inte lätt att navigera rätt i dagens fragmenterade medielandskap. Var är bäst att investera marknadsbudgeten och hur mäts effekten av resultatet? Vad vi vet är att ett långsiktigt varumärkesarbete gynnar även den kortsiktiga försäljningen. Ett sätt är att använda sig av influencermarknadsföring i marknadsmixen. Här ger Lin Eriksson Nordström handfasta tips och inspiration för att lyckas bättre med samarbeten med influencers. Lin Eriksson Nordström har arbetat som kommersiell chef på Sveriges Annonsörer med expertuppdrag inom influencermarknadsföring, hon var med och startade Miinto i Sverige och är en av grundarna till Valuefication, ett oberoende mätverktyg för influencermarknadsföring.

| NA-KD breddar sig till den fysiska handeln
Magnus Hjörne, NA-KD

Genom wholesale öppnas dörrar till nya marknader där konsumenterna är svåra att nå digitalt, och som föredrar att handla fysiskt. Under Habit Modebranschens Dag berättar Magnus Hjörne mer om varför den digitala satsningen även blev fysisk, hur NA-KD arbetar för att öka volymerna och bygga varumärket hos återförsäljare globalt.

| Att sätta höga mål och nå hela vägen 
Linda Jöfelt, Grundare Dughult

Linda Jöfelt är entreprenören och designern som går sin egen väg för en hållbar framtid: när hon startade klädmärket Dughult of Sweden valde hon att lägga produktionen i hjärtat av Göteborg. Hör henne berätta om hur man når framgång genom att sätta höga mål och inte vara rädd för att misslyckas.

11.45 - 12.45 | Lunch & nätverksmingel  

| Att skapa förutsättningar för lönsam tillväxt för digital handel 
Ville Kangasmuukko Nordström, Bubbleroom
Under slutet av 2015 inledde Bubbleroom ett förändringsarbete för att bryta utvecklingen med stagnerad försäljningstillväxt och år av förluster. Här berättar Ville Kangasmuukko Nordström, vd på Bubbleroom, om bolagets lyckosamma vändning, vad som gjorde den möjlig och om varumärkets betydelse i en allt mer konkurrensutsatt bransch på nätet.

| Lönsamt så in i Norden
Henning Källqvist, VD Care of Carl 
Henning Källqvist startade Care of Carl från ingenting. Under tio år har bolaget nått en kvarts miljard kronor i omsättning. Här berättar grundaren och vd:n om resan att bygga en nischad e-handel som har vuxit organiskt och med lönsamhet.

| Att skapa en miljardaffär – 6 trender för att nå dit
Moon-Suck Song, VD/Grundare Panagora
Varför är många bakom Sveriges snabbast växande bolag unga entreprenörer och varför är de största e-handelsbolagen unga bolag? Hur kommer det sig att de både växer snabbare, når större omsättning och värderas högre än traditionella bolag? Givet detta, hur kommer det se ut om 5 till 20 år? E-handelsexperten Moon-Suck Song, vd och grundare av Panagora, stannar upp, blickar framåt och levererar de hetaste trenderna för att nå framgång.


14.10 - 14.40 | Fika & nätverksmingel  

 

| Det digitala paradigmet
Rickard Lindqvist, Atacac
Det traditionella sättet att tillverka, marknadsföra och sälja kläder är inte hållbart. Konsumenter lockas att handla plagg de egentligen inte behöver, vilket leder till onödiga frakter, svinn och i vissa fall utnyttjande av låglönearbetskraft. Atacac tillverkar även vi kläder, men för att minska effekterna av det vi gör använder vi ny digital 3D-teknik och en uppochnervänd försäljningsmodell.

| Från framgångsrik fysisk handel ut i världen
John Ekström, VD, John Henric
John Henric är ett av få varumärken som trotsar ”butiksdöden” och fortsätter öka sin försäljning i nya och jämförbara butiker. Här berättar grundaren John Ekström hur man bygger ett välkänt och starkt varumärke utan kapital eller erfarenhet. Ta del av hur de fysiska butikerna lagt grunden för en idag mycket aggressiv tillväxt online.

| Varför high-end brands inte säljer 
Adam Friberg, AVAVAV 
Retail är enkelt, men dyrt. E-handel är skalbart och billigare, men svårhanterat. För att lyckas när omvärlden förändras, måste man våga ändra sitt beteende och använda nya metoder, som "machine learning", det vill säga ny datateknik. Gamla mönster, tur och tillfällighet leder inte framåt. Då världen är stor och Sverige litet, måste man finna kunder överallt. Adam Friberg, kommer att berätta mer om mod, ny teknik och vad som krävs för lyckas inom den moderna tidens retail.

16.05 - 16.15 | Summering & avslutning