Program Habit Modebranschens Dag

Modebranschens revansch!

Årets upplaga av Habit Modebranschens Dag blickar framåt. Under en heldag på Textile Fashion Center fokuserar vi på möjligheter och förebilder i en omvälvd och nytänd bransch. Lyssna till framgångsrika företagsledare, marknadsförare och experter som delar med sig av sina erfarenheter kring branschens omställning. Och ta chansen att utbyta kontakter och positiva framtidsvisioner med kolleger under lunch- och kaffepauser.

Varmt välkommen till en inspirations- och kunskapsdag där aktörer från sko- och modebranschen möts.

Ur programmet: 

Att skapa förutsättningar för lönsam tillväxt för digital handel
| Ville Kangasmuukko, CEO - Bubbleroom

Under slutet av 2015 inledde Bubbleroom ett förändringsarbete för att bryta utvecklingen med stagnerad försäljningstillväxt och år av förluster. Här berättar Ville Kangasmuukko Nordström, vd på Bubbleroom, om bolagets lyckosamma vändning, vad som gjorde den möjlig och om varumärkets betydelse i en allt mer konkurrensutsatt bransch på nätet.  

Lönsamt så in i Norden
Henning Källqvist, VD - Care of Carl

Henning Källqvist startade Care of Carl från ingenting. Under tio år har bolaget nått en kvart miljard kronor i omsättning. Här berättar grundaren och vd:n om resan att bygga en nischad e-handel som har vuxit organiskt och med lönsamhet.

Från Hollywood till Beijing
Annika Telléus, Grundare - Utvecklingsverkstan

Byt perspektiv och hitta nya möjligheter Annika Telléus, grundare Utvecklingsverkstan Annika Telléus, med drygt tjugo år i modebranschen, delar med sig av praktiska tips och insiktsfulla erfarenheter som får dig att tänka i nya banor och se dina kunder och medarbetare med nya ögon. Annika Telléus har startat e-handel, jobbat med inköp och affärsutveckling samt lagt grunden för H&Ms kundinsiktsarbete. Idag driver Annika Telléus Utvecklingsverkstan som erbjuder fokusgrupper, workshops, föreläsningar och coachning.

Så skapar du en positiv ROI - return of investment - på din influencermarknadsföring
Lin Eriksson Nordström, Partner & Marketing Director - Valuefication

Det är inte lätt att navigera rätt i dagens fragmenterade medielandskap. Var är bäst att investera marknadsbudgeten och hur mäts effekten av resultatet? Vad vi vet är att ett långsiktigt varumärkesarbete gynnar även den kortsiktiga försäljningen. Ett sätt är att använda sig av influencermarknadsföring i marknadsmixen. Här ger Lin Eriksson Nordström handfasta tips och inspiration för att lyckas bättre med samarbeten med influencers. Lin Eriksson Nordström har arbetat som kommersiell chef på Sveriges Annonsörer med expertuppdrag inom influencermarknadsföring, hon var med och startade Miinto i Sverige och är en av grundarna till Valuefication, ett oberoende mätverktyg för influencermarknadsföring.

Att sätta höga mål och nå hela vägen
Linda Jöfelt, Grundare - Dughult

Linda Jöfelt är entreprenören och designern som går sin egen väg för en hållbar framtid: när hon startade klädmärket Dughult of Sweden valde hon att lägga produktionen i hjärtat av Göteborg. Hör henne berätta om hur man når framgång genom att sätta höga mål och inte vara rädd för att misslyckas.

Varför high-end brands inte säljer
| Adam Friberg, Grundare - Avavav

Retail är enkelt, men dyrt. E-handel är skalbart och billigare, men svårhanterat. För att lyckas när omvärlden förändras, måste man våga ändra sitt beteende och använda nya metoder, som "machine learning", det vill säga ny datateknik. Gamla mönster, tur och tillfällighet leder inte framåt. Då världen är stor och Sverige litet, måste man finna kunder överallt. Adam Friberg, kommer att berätta mer om mod, ny teknik och vad som krävs för lyckas inom den moderna tidens retail.

Det digitala paradigmet
| Rickard Lindqvist, Grundare - Atacac

Det traditionella sättet att tillverka, marknadsföra och sälja kläder är inte hållbart. Konsumenter lockas att handla plagg de egentligen inte behöver, vilket leder till onödiga frakter, svinn och i vissa fall utnyttjande av låglönearbetskraft. Atacac tillverkar även vi kläder, men för att minska effekterna av det vi gör använder vi ny digital 3D-teknik och en uppochnervänd försäljningsmodell.

Digitalisering, Hållbarhet och Kundanpassningar - Så lyckas du med hjälp av Fashion-On-Demand!
| Josephine Ahlengren, Key Account Manager Fashion Scandinavia - Lectra

Som pionjärer inom Industri 4.0 optimerar Lectra design- och produktionsprocesserna för modeföretag över hela världen. Fokus är att möta den hyperuppkopplade kundens unika krav, minska returer, korta ledtider och arbeta mer hållbart. Josephine Ahlengren är Lectras Account Manager i Scandinavian och har många års erfarenhet av att arbeta med att optimera och effektivisera modeföretags olika it-processer.

Övriga talare:

Magnus Hjörne, Co-Owner - NA-KD

Katarina Roger, VD - Hermine Hold